Ратифікація MLI: що потрібно знати підприємцям

Ратифікація MLI: що потрібно знати підприємцям

23 липня 2018 року Україна підписала Багатосторонню конвенцію щодо виконання заходів, які стосуються угод про оподаткування, з метою протидіїрозмиванню бази оподаткування та виведення прибутку з-під оподаткування (англійською the Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent Base Erosion and Profit Shifting або MLI) (далі – «Багатостороння конвенція MLI»). Законом України № 2692-VIII, що набирає чинності 02 квітня 2019 року, Верховна Рада України (ВРУ) ратифікувала Багатосторонню конвенцію в межах проекту Організації економічного співробітництва і розвитку (OECP) з розробки заходів протидії розмиванню податкової бази та виведенню прибутків (англійською Base Erosion and Profit Shifting). У пояснювальній записці зазначено, що Багатостороння конвенція MLI націлена на швидке імплементування податкових заходів, розроблених в рамках BEPS.

Чому саме MLI?

 Натепер багато країн погоджуються з тим, що двосторонні угоди про уникнення подвійного оподаткування (далі – «податкові угоди») не забезпечують чесних правил гри за прозорими правилами у міжнародному бізнесі. З цієї причини, OECP спільно з країнами G20 розробили низку заходів з протидії розмиванню податкової бази та виведенню прибутків (далі – «Проект OECР/G20 BEPS»).

З метою впровадження розроблених заходів необхідно внести деякі зміни до вже існуючих податкових угод. Враховуючи існування великої кількості таких угод у світі, Багатостороння конвенція MLI стала легко застосовним та ефективним інструментом для одночасної зміни окремих положень податкових угод.

Вже тепер міжнародні податкові домовленості можна змінити одним розчерком пера, шляхом одних переговорів та однієї ратифікації для країни. Наразі до Міжнародної конвенції MLI приєдналось 87 країни, зокрема й Україна. Ратифікувавши MLI, Україна взяла на себе зобов’язання імплементувати базові стандарти, які є «мінімальним стандартом» Плану BEPS: крок 6 «Недопущення зловживання пільгами, передбаченими двосторонніми угодами»; крок 14 «Удосконалення процедури взаємного узгодження шляхом вирішення спорів». Україною також обрані деякі опційні положення.

Проте, мабуть найбільший ефект на іноземні елементи українського бізнесу матиме запровадження тесту основної мети (англійською Principal Purpose Test або PPT).

Тест Основної Мети (PPT)

Загальне правило боротьби з ухиленням від сплати податків (англійською General Anti-Abuse Rules або GAAR) втілене у вигляді PPT.  Відповідно до PPT пільги за відповідною податковою угодою не надаватимуться у випадках, коли встановлено, що основою метою транзакції/угоди, чи будь-якої пов’язаної особи, було одержання цієї пільги.

Тож натепер податкові органи матимуть право, коли вони вважатимуть за  доцільне, поставити під сумнів мету платежів за кордон (наприклад, сплату українською компанією відсотків або роялті в інтересах іноземної компанії-кредитора) і, відповідно, застосування знижених ставок утриманого податку, передбачених відповідними угодами про уникнення подвійного оподаткування. Отже, українські підприємства повинні завжди мати вагомі обґрунтування комерційної доцільності здійснення певних фінансових операцій або залучення іноземних компаній, в інтересах яких здійснюються певні виплати (наприклад, розширення бізнесу за кордоном, наближення до ринку збуту або до місць виробництва сировини, вимоги
контрагентів тощо). Що варто врахувати: ефективна корпоративна структура, створена українським бізнесом, що успішно працювала багато років, може за мить стати недоцільною через значний податковий тягар у зв'язку з співпрацею з іноземними компаніями.

Процедура взаємного узгодження спорів

Цей мінімальний стандарт стосується вдосконалення процедури вирішення спорів. Якщо платник податків вважає, що дії однієї або обох Договірних юрисдикцій призводять або призведуть до подвійного оподаткування, цей платник податків може подати заяву до компетентного органу будь-якої з Договірних юрисдикцій (за місцем його проживання або громадянства). За такої умови термін давності становить 3 роки. Проте, якщо компетентний орган не зможе прийняти рішення щодо вирішення такої справи самостійно, справа повинна бути вирішена за взаємною згодою з компетентним органом іншої держави-контрагента з метою уникнення оподаткування.

Опційні положення. Відповідно до положень MLI, Україна обрала впровадження декількох опційних положень стосовно податкових угод:
  • Доходи, одержані шляхом відчуження акцій або інших прав участі у суб’єкті господарювання, можуть оподатковуватись вдержаві, де знаходиться таке нерухоме майно. Це положення застосовується за умови, якщо відповідне порогове значення вартості (50 відсотків) цих акцій або прав виконується у будь-який час впродовж 365 днів, що передують відчуженню та одержано від нерухомого майна (нерухомості), розміщеного в цій іншій Договірній юрисдикції.
  • Запобігання штучному уникненню статусу постійного представництва:
    • визначення постійного представництва було оновлено з метою включення до цього визначення осіб, які систематично відіграють основну роль, що призводить до укладення контрактів. Тож особа не може вважатися незалежним агентом, якщо вона діє майже виключно від імені одного підприємства, з якими вона тісно пов’язана;
    • Постійне місце діяльності не буде вважатися постійним представництвом,якщо воно існує виключно з метою підготовчої або допоміжної діяльності.
MLI набуде чинності для України в перший день місяця після спливу трьох місяців з дати передачі документів про ратифікацію на зберігання OECD, що наразі ще не відбулося. Україна має намір змінити 76 чинних двосторонніх угод, однак положення Багатосторонньої конвенції будуть застосовані лише з тими країнами, які зі свого боку також прагнутимуть внести зміни до двосторонніх угод з Україною, а також у разі, якщо перелік зазначених змін обох країн збігатиметься.

Незважаючи на те, що метою MLI є внесення змін до угод про уникнення подвійного оподаткування між двома або більше сторонами MLI, її функціонування відрізнятиметься від Протоколу про внесення змін, який би безпосередньо змінював текст податкових угод; натомість MLI буде впроваджено разом з існуючими податковими угодами, змінюючи їх застосування у такий спосіб, щоб  здійснювати заходи BEPS. Тож особливу увагу слід приділяти застосуванню будь-яких двосторонніх угод про уникнення подвійного оподаткування, щоб впевнитися в тому, що всі положення MLI стосовно конкретного договору були враховані.

Дій зараз!

Попри те, що, за деякими оцінками, MLI в Україні набуде чинності не раніше початку наступного року, вже зараз необхідно проаналізувати
її вплив на ваш бізнес.

Задля цього рекомендується визначити наступне:
  1. Якщо використовуються податкові пільги у формі знижених ставок, необхідно оцінити, чи передбачені ці пільги у договорах про уникнення подвійного оподаткування, які підпадають під MLI.
  2. Такі пільги повинні оцінюватися з урахуванням PPT; у цьому разі податкові причини повинні бутикритично зважені.
  3. У разі існування постійного місця діяльності в іншій юрисдикції, що підпадає під Багатосторонню угоду, або наявності агентських угод, слід враховувати ризики встановлення постійного представництва.
Після того, як Ви визначили можливі ризики, слід підготувати стратегію їхнього пом'якшення, яка міститиме також перелік аргументів у випадку спорів з податковими органами.

Наші експерти з питань оподаткування готові надати Вам необхідну допомогу. Слідкуйте за останніми змінами в законодавстві разом з командою Moore, щоб зменшити неефективність, нівелювати ризики та покращити можливості для розвитку свого бізнесу. Задля отримання більш детальної інформації щодо нашої команди та спектру наших послуг, будь ласка, скористайтеся наступним посиланням: http://www.moorestephens.ua/services?lang=uk-ua